Relaxed Ruziemaken in 10 stappen

EERST EVEN PROEVEN: LAAT JE NAAM EN EMAIL ACHTER EN LEES GRATIS STAP 7 EN 8

https://www.relaxedruziemaken.nl/wp-content/uploads/2020/11/Privacyverklaring-Relaxed-Ruziemaken-in-PDF.pdf

BOEK In 10 stappen relaxed ruziemaken, laveer met mediation tools moeiteloos door lastige kwesties in je team, bestuur of directie”

Een bedrijf, organisatie en een team bestaat uit een stel individuen en die wil jij verbinden tot een geheel. We zijn allemaal anders, maar het is wel de bedoeling dat we uiteindelijk hetzelfde doel nastreven. Als we elkaars verschillende talenten goed benutten groeit en bloeit een bedrijf. Vive la Différence was ooit de slogan voor een Frans automerk.

De praktijk is weerbarstig. Herken je dit gedrag?

Teamleden die:

  • JA zeggen maar NEE doen.
  • Elkaar niet op hun gedrag durven aan te spreken.
  • Fouten en vergissingen proberen te bedekken?
  • Niet met jou delen wat hen werkelijk bezighoudt.
  • Niet altijd openlijk tegen jou ingaan, maar wel klagen bij het koffieapparaat?
  • Vergaderingen zien als een tijdrovend en noodzakelijk kwaad, in plaats van een denktank waar je je vrij voelt om allerlei ideeën -ook out of de box- te kunnen uiten?
  • De schuld bij iemand anders leggen.
  • Zich ziek melden terwijl jij je afvraagt of er echt wel een medische reden is.

Kortom, allemaal conflictmijdende gedragingen die ervoor zorgen dat je met je team niet tot topprestaties komt.

Met mijn 10 stappen bied ik je de mogelijkheid om dit soort lastige kwesties uit de wereld te helpen. Ik zeg niet dat het makkelijk is. Wel hoop ik je met een stapsgewijze aanpak dit gereedschap mét bijbehorende gebruiksaanwijzing aan te reiken.

Het zal je niet verbazen dat ik, als doorgewinterd mediator, mijn stappen baseer op wat ik ‘het hart van de mediation’ noem: de methode en de technieken waarmee we in mediation als een detective het echte probleem boven tafel krijgen en mensen vervolgens helpen om tegengestelde standpunten te verenigen door het zoeken naar een gemeenschappelijk belang.

Zo ben ik een groot fan van oplossingsgericht in plaats van probleemgericht werken en ben ik gefascineerd door de instinctieve en irrationele besluiten die wij onder druk nemen. De invloed van stress op onze besluitvorming is veel groter dan we vaak beseffen.

In deze stap gaat het over de signalen van een naderend conflict en leer je een antenne voor conflicten te ontwikkelen.

In deze stap verfijn je jouw kunst van het vragen stellen. Luisteren tussen de regels, de vis op tafel krijgen in plaats van eronder.

Deze stap gaat over de drie delen in ons brein. Je analyseert welk stuk brein de overhand neemt tijdens een (naderend) conflict.

Je hebt inmiddels het naderend conflict gesignaleerd, een inschatting gemaakt of iemand aanspreekbaar is, je hebt het onzichtbare zichtbaar gemaakt. In deze stap ga je naar het juiste brein schakelen.

Go slow. In deze stap lees je meer over de oorsprong en betekenis van emoties en de mogelijke interventies die je kan doen om met emoties van je medewerker(s) en die van jezelf om te gaan.

Je hebt iedereen, inclusief jezelf, in het rationele brein. Je hebt de juiste vragen gesteld. Dat betekent dat je nu echt in actie kunt komen om het probleem te tackelen.

In deze stap maak je onderscheid tussen het gedrag dat je kunt zien en de gedachten die daaronder liggen. Waarom? Zo herken je de rode knop en stuur je er langs.

In deze stap kijk je naar het gedrag dat iemand vertoont bij een probleem, meningsverschil of ruzie. Je analyseert dit gedrag aan de hand van de vijf conflictoplossingsstijlen. Over Gorilla’s, Hazen, Teddyberen, Mieren en Vossen!

Effectief en strategisch communiceren met Gorilla’s, Hazen, Teddyberen, Mieren en Vossen. Een pleidooi voor creativiteit!

In deze laatste stap ga je oplossingsgericht aan de slag. Gebruik je creativiteit om oplossingsgerichte vragen te stellen en andere etiketten te plakken.

BESTEL HET BOEK HIER!